IFK Kristianstads Historia
IFK Kristianstads trupp 1948

IFK Kristianstad har en anrik historia och inom föreningen har under årens lopp funnits en lång rad duktiga och framgångsrika idrottsutövare. 1899 såg IFK Kristianstad dagens ljus och bakom bildandet fanns en läroverkselev Adolf Johnsson från Broby. Givetvis blev han ordförande första året. Strået vassare är Christianstads skyttesällskap som bildades på 1800-talet.

Handbollen är den idrott som firat de största triumferna i IFK Kristianstads dress. Fotbollslaget kvalade till allsvenskan 1960, Herbert Dahlbom var landets främste tempocyklist på 50-talet och på friidrottssidan var Britt Mårtensson det stora namnet i slutet på 1950-talet och i början på 60-talet.

Numera är IFK Kristianstad enbart en handbollsförening och i den rollen har klubben varit en av landets främsta sedan 1930-talet, men guldåldern kom under 1940- och 1950-talen för att sedan på nytt bli en toppklubb på 70-talet.

Perioden 1946 - 1957 var IFK Kristianstad ett givet topplag i allsvenskan med segrar i serien säsongerna 1949 - 1950, 1951 - 1952 samt 1952 - 1953. Klubben kom tvåa under fyra säsonger. 1974 - 1975 blev det en andraplacering i allsvenskan.

Spelare som Åke Moberg, Evert Sjunnesson, Carl-Erik Stockenberg, Bertil Rönndahl och Erik Nordström var en mycket spelskicklig kvintett, men det fanns många andra spelare, som var med och naglade fast IFK Kristianstad som en guldklubb.

Ledare är en nödvändighet för att skapa bra framgångar på en idrottsarena. Oscar Meyer som lagledare och Eskil Gustafsson som tränare lade grunden till IFK:s guldålder i handboll. Lennart Hodder och Torsten Persson följde upp deras verk. Evert Sjunnesson har inte enbart varit spelare. Han har varit en framgångsrik ledare i IFK och Svenska Handbollförbundet tog även hans kunnande i anspråk. Han var även en av förbundskaptenen Curt Wadmarks viktigaste män i kretsen kring landslaget.

Tre olympier har IFK Kristianstad haft i handbollssammanhang. Det är målvakten Sten Olsson och Thomas Persson, som var med i OS 1972. Sten spelade i blågult vid 35 tillfällen åren 1965-1973 och Thomas Perssonhann med 68 landskamper 1967-1974. Olympiaden var en av många höjdpunkter i hans karriärer. Samt nuvarande tränaren och förbundskaptenen Ola Lindgren som har tre olympiska silver som spelare och ett silver som tränare. Ola har hela 376 landskamper. Ola är den herrspelare som gjort näst flest herrlandskamper för Sverige.

Hela 185 matcher i svit har Bert Fridman gjort i IFK Kristianstad under elitserieåren. Bo "Tjommen" Ahlberg har varit klubbens meste skytt med hela 926 fullträffar på sina 222 matcher i klubben. En annan storskytt i IFK under årens lopp har varit Carl-Erik Stockenberg. Åke Moberg var liraren i laget som förenade elegans, bollsinne och effektivitet. Han var också inspiratören i klubbens A-kedja där han tillsammans med Erik Nordström och Evert Sjunnesson utvecklade linjespelet.

2009 kom förening tillbaka i Elitserien efter en mödosam marsch. Ett målmedvetet arbete har gett resultat och en stor del i att det gått vägen har tränaren Kenneth Andersson. Efter Kenneth tog Ola Lindgren över laget i februari 2012. Ola ledde laget till final samma år och den 24 maj 2015 tog IFK Kristianstad efterlängtat SM-guld efter att besegrat Alingsås i finalen.

Idag består av cirka 600 spelande ungdomar och dessa tränas av 85 stycken tränare. Lagen från måndag till fredag och på lördagar och söndagar är det fullt med matcher i hallarna runt om i stan. Träning och matcher sker också i Liviushallen som ligger på Öllsjö industriområde. På ungdomssidan har vi lag från pojkar födda 98 till handbollsskolan som i år är från pojkar födda 05 till pojkar födda 07.

SM-guld har det blivit genom åren: 1941, 1948, 1952, 1953, 2015, 2016, 2017, 2018 samt 2023.

Idag arbetar klubben efter visionen att vara Sveriges häftigaste handbollsklubb!