Damer A

Intervju med kapten Kajsa inför sista matchen
2020-03-14 18:39
Vårt damlag beger sig under söndagen den 15 mars upp till Uddevalla för sista matchen i division 1 södra. Som nykomlingar ligger man just nu på en femteplats i tabellen. Motståndarna GF Kroppskultur ligger på fjärdeplats två poäng före. Eftersom farmarlagen S-hof och Somby/Skövde ligger etta respektive tvåa så är det istället trean Ystads IF och fyran GF Kroppskultur som tar direktplats och kvalplats till Allsvenskan. Om inte IFK vinner över Kroppskultur med 18 bollar vill säga, för då är det tjejerna i orange som ska kvala(!) Senast man möttes var i premiären och IFK-tjejerna vann komfortabelt med 26-23.

Inför matchen gjorde vi en kort intervju med mittnian Kajsa Lundin:

Först och främst, hur är känslan inför matchen mot Kroppskultur imorgon?
Jag har en bra känsla i kroppen inför imorgon. Det är säsongen sista match, så det är klart att man vill avsluta på topp.

Hur ser du på första säsongen i divison 1?
Det har varit en lärorik säsong, som har gått både upp och ner. Det absolut sämsta är ju såklart varit alla våra skador. Men vi har klarat av vårt mål vilket var att stanna kvar i division 1.

Du har varit med från allra första början och du är dessutom den enda spelaren som varit med i exakt alla tävlingsmatcher de tre senaste säsongerna. Kan du beskriva lagets resa och vad tror du varit avgörande för framgångarna?
I division 3 och 2 hade vi mindre bra motstånd, men det var två viktiga säsonger för oss som lag att spela ihop oss och lära känna varandra både på och utanför planen. Denna säsongen har såklart varit tuffare och desto mer lärorik. Avgörande för framgångarna är våran vilja som lag samt att där inte finns någon i laget som viker ner sig. Alla kämpar tills det står 60 minuter på tavlan.

Pga den ordinarie lagkaptenen Märta Banfalvis skadefrånvaro så har du fått axla den rollen istället. Hur ser du på det ansvaret?
Det är tråkigt att ta över rollen som lagkapten pga att Märta skadat sig, då hon är som gjord för det. Det är såklart ett stort ansvar och jag försöker peppa och stötta laget så gott jag kan.

Till sist, efter matchen imorgon verkar det som att det blir lite längre ledighet än planerat innan nästa säsong drar igång. Hur ser planerna ut nästa säsong för både din egen del och lagets del?
Handboll har alltid varit en stor del av mitt liv och så ska det förbli även nästa säsong. För lagets del hoppas jag att så många som möjligt fortsätter. Dessutom har vi många lovande juniorer som kommer för att bli en del av A-laget.

Tung helg för damerna2022-02-21 11:06
Förlust för damlaget2021-12-20 12:43