Damer A

Damlaget deltar i Svenska cupen!
2021-06-04 16:02

Det blev under fredagen klart att damlaget deltar i Svenska cupen säsongen 2021/2022. När Skövde HF:s farmarlag drog sig ur blev en plats ledig.

- Vi blev såklart besvikna när vi insåg att vi var rankat som lag 33 när det är Sveriges 32 bästa lag som ska få vara med i Svenska cupen den här säsongen. Där och då blev det ytterliggare en motgång efter den inställda säsongen. Desto gladare och tacksammare är vi idag när det står klart att vi ska få lov att spela tävlingsmatcher igen redan i augusti,säger tränaren Mattias Johansson.

Nu behöver försäsongsplaneringen justeras när det ska klämmas in tre matcher, framförallt eftersom man har en gemensam Norgeresa med herrlaget inplanerad i augusti.

- Herrarna blev inbjudna till en turnering i norska skärgården, vilket ledde till att även damlaget och IF kommer åk upp några dagar senare för att spela turneringen. Det kommer bli riktigt roligt att vi åker dit gemensamt, det kommer stärka oss som förening. Och att det blir många matcher känns som ett angenämt problem eftersom att det kommer vara 10 månader då sedan vi senast fick spela match, förklarar Mattias.

Möjligheten att spela Svenska cupen togs emot med öppna armar av tjejerna i laget. Lagkaptenen Wilma Gustafsson beskriver känslorna efter beskedet:

”Det här beskedet var precis vad vi behövde efter månaderna som ligger bakom oss. Vi kommer ta väl vara på denna chans och verkligen göra vårt bästa för att bevisa vad vi går för. Det ska blir riktigt kul att få spela matcher igen och förhoppningsvis har den här coronapausen gjort att vi är ännu mer taggade än vanligt.”

Gruppspelet är lottat, även om datum och tider ännu inte är bestämt. Önnered och Kungälv kommer från Sveriges högsta liga SHE, medan Kungsängen spelar i division 1 norra.

Matcherna kommer spelas enligt följande:
16-18 augusti Önnereds HK (borta)
21-22 augusti Kungälvs HK (hemma)
28-29 augusti Kungsängen SK (hemma)

Tung helg för damerna2022-02-21 11:06
Förlust för damlaget2021-12-20 12:43